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Navegando por Autor "Vehanen, Laura Carolina"

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    Relatório de Iniciação Científica
    Estradas de ferro no Brasil: uma avaliação dos impactos econômicos da infraestrutura física no desenvolvimento regional
    (2019) Vehanen, Laura Carolina
    O mapeamento do setor ferroviário brasileiro de 1950 a 2018 proporciona uma análise suscetível à compreensão dos impasses referentes a investimentos e utilização das ferrovias, na medida em que sintetiza parâmetros a serem melhor estudados. A partir do entendimento da historiografia do setor, a pesquisa propõe uma análise dos impactos econômicos deste tipo de infraestrutura utilizando como metodologia o controle sintético, que permite fazer uma análise contrafactual do impacto de uma nova estação ferroviária no PIB regional do município de Rondonópolis (MT), construída em 2013. Os resultados inferem que o impacto econômico da nova estação ferroviária em Rondonópolis foi favorável ao PIB municipal.
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    Trabalho de Conclusão de Curso
    The china shock: has industrial reorganization affected regional pollution in Brazil?
    (2019) Vehanen, Laura Carolina
    Since China started to take a more active part in international trade, there have been worldwide shifts in the flow of trade. This, coupled with the perception of lack of environmental regulation in Brazil, has raised concerns about the possible impacts of trade flow shifts on the environment (Young, 2010). Based on literature on the environmental impacts of trade, methodology in Costa et al. (2016) around the Local Labor Markets framework, and health outcome evidence from Bombardini & Li (2016), this paper aims to infer if the industrial shift caused by the rise in trade between Brazil and China in the first decade of this century has impacted levels of pollution in Brazilian microregions. To do this, water and air quality data, along with mortality due to a pollution related illness data is used. Results show statistically significant evidence that the rise in demand for Brazilian exports, the demand shock, had a negative impact on air quality and a positive impact on health outcomes at the 20% level. Results also show that the rise in demand of imports from China, the supply shock, has negatively affected health outcomes, with results significant at the 20% level. Regarding water, results shows no statistically significant evidence that the trade shocks have impacted its quality.
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