Trabalho de Evento

URI permanente desta comunidadehttps://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/3235

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 3 de 3
  • Trabalho de Evento
    Implantação de sistema orçamentário participativo em uma empresa do ramo de educação e saúde
    (2024) Silva, Emersson Luan dos Anjos; Ricci, Tatiana Gama; Oyadomari, José Carlos Tiomatsu; Parisi, Claudio
    Este relato técnico apresenta a experiência do setor de controladoria na adoção de um sistema orçamentário participativo, integrado e de acesso em tempo real pelos gestores, em uma organização do ramo de educação e saúde. O estudo foi realizado por meio de uma pesquisa descritiva e explicativa e levou em consideração: o contexto, a intervenção, a descrição de como o problema foi solucionado e apresentação dos resultados. A implantação de um novo sistema para elaboração do orçamento foi determinante para melhorias de processos internos, otimização de recursos humanos, ganhos de eficiência e fornecimento em tempo real das informações para os tomadores de decisões, além de responsabilização dos gestores e maior confiabilidade das informações. Os resultados analisados concluíram que o novo sistema colaborou para diminuição do tempo gasto com consolidação de planilhas, diminuição de erros e atribuição de responsabilidade aos gestores, sendo que as dificuldades apontadas foram a falta de compreensão e de conhecimento no preenchimento das informações no novo sistema pelos usuários, curto tempo de treinamento para utilização da nova ferramenta, diminuição na agilidade para realizar determinados recálculos e sistema menos maleável do que o Excel.
  • Trabalho de Evento
    Evaluating mastery-oriented grading in an intensive CS1 course
    (2024) Montagner, Igor dos Santos; RAFAEL CORSI FERRÃO; Kurauchi, Andrew; Silva, Mariana; Zilles, Craig
    Allowing students to re-attempt assessments has been shown to be effective in traditional university-level courses in improving student mastery of course content. In this paper, we analyse an intensive programming introductory experience, where first semes ter university students’ full load is a single semester-long course that teaches the basics of programming and software engineering. We study its use of mastery-based grading: offering five (formative) low-stakes quizzes (with retakes), each focused on a single topic, and five (summative) higher-stakes exams that assess all learn ing objectives. Our research questions are: (i) “Do second chances help students to increase their performance over time in intensive courses?”; and (ii) “Are second chances effective in reducing stress/- mental load/weight of assessments in intensive courses?”. We find that (i) offering second chances on quizzes decreases the number of students at risk of failing before the first exam; (ii) students’ proficiency in coding tasks (as measured by exam grades) improve during the semester; and (iii) that our schedule reduces anxiety and mental load for students, but only after students take the first chance.
  • Trabalho de Evento
    Active learning approaches applied in teaching agile methodologies
    (2023) GRAZIELA SIMONE TONIN; FABIO ROBERTO DE MIRANDA; ANDREW TOSHIAKI NAKAYAMA KURAUCHI; Montagner, Igor; Agena, Barbara; Barth, Fabrício J.
    We need to modernize education to form adaptable leaders who can tackle evolving challenges in our dynamic world. Insper's computer science program is designed to reflect this need with an innovative infrastructure, curriculum, and industry partnerships. We use active learning methodologies to teach agile methodologies and develop soft skills to solve real-world problems. Our focus is on non-violent communication, feedback techniques, and teamwork, along with constant interaction with industry professionals who share their experiences with students. Our goal is to provide students with a well-rounded education that equips them for success in the digital age. This work-in-progress research project describes our approach to teaching and our objective to prepare students for the future in the context of an innovative first semester experience on a CS program.