Análise dos fatores determinantes para a intenção de adoção e adoção efetiva do pix como instrumento de pagamento no Brasil
Autores
 Amboage, Gabriel Bernardes 
Orientador
 Monteiro, Guilherme Fowler de Avila 
Co-orientadores
 Bortoluzzo, Adriana Bruscato 
Citações na Scopus
Tipo de documento
Data
2022
Resumo
A introdução do PIX, sistema de pagamentos instantâneos, pelo Banco Central 
(BACEN) tem o potencial de preencher diversas lacunas existentes na cesta de 
instrumentos de pagamentos à disposição da população brasileira, acelerar a 
digitalização do mercado de pagamentos e ampliar a inclusão financeira no país. O 
presente estudo explora, tendo como referência a expansão da Teoria Unificada de 
Aceitação e Uso (UTAUT) para o contexto do consumidor (UTAUT2), quais são os 
principais fatores determinantes para a Intenção de Adotar o PIX como meio de 
pagamento e o comportamento de Uso Efetivo. Em uma adaptação do modelo 
original, é adotado o Tempo de Uso Efetivo de PIX como medida de Uso Efetivo, o 
que permite investigar se a intenção comportamental se reflete em maior velocidade 
de adoção da tecnologia. Análises de dados coletados a partir de 659 consumidores 
brasileiros sugerem que a Expectativa de Performance e o Hábito de Usar Internet 
Móvel são os principais fatores determinantes da Intenção de Adotar o PIX como meio 
de pagamento. Também confirmam-se associações positivas entre Intenção de 
Adotar o PIX e o Hábito de Usar Internet Móvel com o Tempo de Uso Efetivo de PIX.
The introduction of PIX, the Brazilian instant payment system, by the Brazilian Central Bank (BACEN) has the potential to fill numerous gaps existent in the basket of payment methods available to the population, accelerate the digitalization of the payments industry in Brazil and expand the financial inclusion in the country. This study explores, having as reference the Unified Theory of Use and Acceptance (UTAUT) for the context of the consumer (UTAUT2), what are the main determinant factors for the Intention to Adopt PIX as a payment method and the subsequent Use Behavior. Through an adaptation of the original model, the PIX Usage Period is adopted as a measure of effective use behavior, which allows the investigation on whether the behavioral intention is reflected into a quicker adoption of the technology. The analysis of data collected from 659 Brazilian consumers suggests that Performance Expectancy and Habit of Using Mobile Internet are the main determinant factors for the intention to adopt PIX as a payment method. Positive associations between the Intention to Adopt Pix and the Habit of Using Mobile Internet with the PIX Usage Period were also found.
The introduction of PIX, the Brazilian instant payment system, by the Brazilian Central Bank (BACEN) has the potential to fill numerous gaps existent in the basket of payment methods available to the population, accelerate the digitalization of the payments industry in Brazil and expand the financial inclusion in the country. This study explores, having as reference the Unified Theory of Use and Acceptance (UTAUT) for the context of the consumer (UTAUT2), what are the main determinant factors for the Intention to Adopt PIX as a payment method and the subsequent Use Behavior. Through an adaptation of the original model, the PIX Usage Period is adopted as a measure of effective use behavior, which allows the investigation on whether the behavioral intention is reflected into a quicker adoption of the technology. The analysis of data collected from 659 Brazilian consumers suggests that Performance Expectancy and Habit of Using Mobile Internet are the main determinant factors for the intention to adopt PIX as a payment method. Positive associations between the Intention to Adopt Pix and the Habit of Using Mobile Internet with the PIX Usage Period were also found.
Palavras-chave
PIX; Pagamentos; Intenção; Adoção; UTAUT2; PIX; Payments; Intention; Adoption; UTAUT2
Titulo de periódico
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Título de Livro
URL na Scopus
Sinopse
Objetivos de aprendizagem
Idioma
pt
Notas
Membros da banca
 Monteiro, Guilherme Fowler de Avila 
 Botoluzzo, Adriana Bruscato 
 Iwai, Tatiana 
 Barros, Henrique Machado 
Área do Conhecimento CNPQ
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
