Atratividade da carreira docente no Brasil: diagnóstico e recomendações de políticas públicas
N/D
Autores
Akerman, Ivan Gontijo
Orientador
Bachur, João Paulo
Co-orientadores
Citações na Scopus
Tipo de documento
Trabalho de Conclusão de Curso
Data
2020
Resumo
Este trabalho analisa a atratividade da carreira docente no Brasil. Sabe-se que recrutar os
futuros professores em número adequado e entre aqueles com melhor desempenho
acadêmico no Ensino Médio é uma estratégia importante para a garantia de uma educação
de qualidade. As evidências cada vez mais apontam a importância dessa temática, além dos
países de melhor desempenho adotarem como estratégia central um processo efetivo de
recrutamento dos futuros professores. Contudo, o Brasil não tem obtido êxito nesse processo,
na medida que a carreira docente no País não consegue atrair os estudantes mais talentosos
do ponto de vista acadêmico. Assim, este trabalho traz um diagnóstico sobre a atratividade
da profissão docente no Brasil, buscando compreender os principais fatores que afetam a
atratividade e a situação do país em cada um deles. Em seguida, são exploradas algumas
propostas de políticas públicas que poderiam ser executadas pelo Governo Federal para
contribuir com a mudança deste cenário.
This research analyzes the attractiveness of the teaching career in Brazil. It is known that recruiting future teachers in an adequate number and among those with the best academic performance in high school is an important strategy to guarantee quality education. The evidence increasingly points to the importance of this theme, in addition to the countries with the best performance adopting as a central strategy an effective process of recruiting future teachers. However, Brazil has not been successful in this process, as the teaching career in the country fails to attract the most talented students from an academic point of view. Thus, this research provides a diagnosis of the attractiveness of the teaching profession in Brazil, seeking to understand the main factors that affect the country's attractiveness and the country's situation regarding each of the factors. Then, proposals are explored for public policies that could be implemented by the Federal Government to contribute to changing this scenario.
This research analyzes the attractiveness of the teaching career in Brazil. It is known that recruiting future teachers in an adequate number and among those with the best academic performance in high school is an important strategy to guarantee quality education. The evidence increasingly points to the importance of this theme, in addition to the countries with the best performance adopting as a central strategy an effective process of recruiting future teachers. However, Brazil has not been successful in this process, as the teaching career in the country fails to attract the most talented students from an academic point of view. Thus, this research provides a diagnosis of the attractiveness of the teaching profession in Brazil, seeking to understand the main factors that affect the country's attractiveness and the country's situation regarding each of the factors. Then, proposals are explored for public policies that could be implemented by the Federal Government to contribute to changing this scenario.
Palavras-chave
políticas educacionais; políticas docentes; atratividade da carreira docente; educational policies; teacher policies; attractiveness of the teaching career in Brazil
Titulo de periódico
URL da fonte
Título de Livro
URL na Scopus
Sinopse
Objetivos de aprendizagem
Idioma
Português
Notas
Membros da banca
Área do Conhecimento CNPQ
CIENCIAS HUMANAS
CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA
CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA
CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS