Nuveo: Ética Digital e Inteligência Artificial para Desafios do Mundo Real
Carregando...
Orientador
Co-orientadores
Citações na Scopus
Tipo de documento
Data
2023
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Resumo
Este caso de ensino apresenta o dilema enfrentado pela Nuveo em sua busca
por crescer sustentavelmente e consolidar-se no mercado de inteligência
artificial do país. Ao identificar a possibilidade de ofertar o uso da sua
tecnologia de reconhecimento de imagens para a segurança pública, o
fundador da startup depara-se com questões éticas envolvidas com essa
oportunidade. Ao contar a história da Nuveo, este caso permite a identificação
de princípios e recomendações para o desenvolvimento e uso ético de sistemas
de IA, propiciando ainda discussões acerca dos desafios éticos relacionados
à transformação digital e seus impactos para os indivíduos, empresas e
sociedade. Este caso de ensino foi elaborado para ser aplicado em cursos de
graduação e pós-graduação em administração de empresas, administração
pública e tecnologia da informação, em disciplinas que abordem ética digital,
ESG (environmental, social, and governance) e inteligência artificial.
This teaching case presents the dilemma faced by Nuveo in its quest to grow sustainably and consolidate itself in the Brazilian artificial intelligence market. When the opportunity comes to offer his image recognition technology for public safety, the startup’s founder finds himself up against ethical issues. By telling Nuveo’s story, this teaching case allows the identification of principles and recommendations for ethical development and use of AI systems, enabling discussions about ethical challenges related to digital transformation and its impacts on individuals, companies, and society. It is intended for use at undergraduate and graduate courses in business administration, public administration, and information technology and can be applied in disciplines that address digital ethics, ESG (environmental, social, and governance), and artificial intelligence.
This teaching case presents the dilemma faced by Nuveo in its quest to grow sustainably and consolidate itself in the Brazilian artificial intelligence market. When the opportunity comes to offer his image recognition technology for public safety, the startup’s founder finds himself up against ethical issues. By telling Nuveo’s story, this teaching case allows the identification of principles and recommendations for ethical development and use of AI systems, enabling discussions about ethical challenges related to digital transformation and its impacts on individuals, companies, and society. It is intended for use at undergraduate and graduate courses in business administration, public administration, and information technology and can be applied in disciplines that address digital ethics, ESG (environmental, social, and governance), and artificial intelligence.
Palavras-chave
Titulo de periódico
Revista de Administração Contemporânea
Título de Livro
URL na Scopus
Idioma
pt
URL permanente
Notas
Membros da banca
Área do Conhecimento CNPQ
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS