Teletrabalho e satisfação com o trabalho no serviço público: Evidências da mudança do valor do teletrabalho no pós-pandemia à luz da teoria de Herzberg
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Dissertação
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2024
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Resumo
O teletrabalho vinha crescendo gradualmente nas organizações quando houve
um aumento abrupto em razão das medidas de isolamento social impostas pela
pandemia global de COVID-19. O fim das medidas de isolamento tem obrigado
as organizações a enfrentarem a decisão crucial de reintegrar os funcionários ao
trabalho presencial, mantê-los em teletrabalho ou adotar um formato híbrido. Os
empregadores tendem a preferir o trabalho presencial, preocupados com
possíveis quedas na produtividade e integração reduzida dos funcionários em
tarefas colaborativas, entre outros problemas. Por outro lado, a maioria dos
trabalhadores prefere o modelo remoto ou híbrido, devido à maior flexibilidade e
à redução do tempo de deslocamento. O objetivo deste estudo é, portanto,
avaliar de que forma o teletrabalho está associado à satisfação com o trabalho
de servidores públicos, especialmente no período pós-pandêmico. Para isso,
utilizamos análise descritiva dos dados, análise de condição necessária,
regressão linear em painel e o método de diferenças em diferenças, com dados
do Federal Employee Viewpoint Survey (FEVS) entre 2018 e 2022, analisados
no nível da organização. Observamos indícios de que, após as medidas de
isolamento social da Covid-19, o teletrabalho tornou-se um novo fator higiênico
no trabalho, segundo a teoria de Herzberg, sendo uma condição necessária, mas
não suficiente, para a satisfação no trabalho. Os resultados indicam que a
diminuição do teletrabalho, ou seja, o retorno ao trabalho presencial, está
associado a uma redução satisfação no trabalho.
Teleworking had been gradually growing in organizations when there was an abrupt increase due to the social isolation measures imposed by the global COVID-19 pandemic. The end of isolation measures has forced organizations to face the crucial decision of whether to reintegrate employees into in-person work, keep them teleworking or adopt a hybrid format. Employers tend to prefer in-person work, concerned about possible drops in productivity and reduced employee integration in collaborative tasks, among other problems. On the other hand, most workers prefer the remote or hybrid model, due to greater flexibility and reduced travel time. The objective of this study is, therefore, to evaluate how teleworking is associated with job satisfaction among public servants, especially in the post-pandemic period. To do this, we used descriptive data analysis, necessary condition analysis, panel linear regression and the difference-in-differences method, with data from the Federal Employee Viewpoint Survey (FEVS) between 2018 and 2022, analyzed at the organization level. We observed evidence that, after Covid-19 social isolation measures, teleworking became a new hygienic factor at work, according to Herzberg's theory, being a necessary, but not sufficient, condition for job satisfaction. The results indicate that the reduction in teleworking, that is, the return to in-person work, is associated with a reduction in job satisfaction
Teleworking had been gradually growing in organizations when there was an abrupt increase due to the social isolation measures imposed by the global COVID-19 pandemic. The end of isolation measures has forced organizations to face the crucial decision of whether to reintegrate employees into in-person work, keep them teleworking or adopt a hybrid format. Employers tend to prefer in-person work, concerned about possible drops in productivity and reduced employee integration in collaborative tasks, among other problems. On the other hand, most workers prefer the remote or hybrid model, due to greater flexibility and reduced travel time. The objective of this study is, therefore, to evaluate how teleworking is associated with job satisfaction among public servants, especially in the post-pandemic period. To do this, we used descriptive data analysis, necessary condition analysis, panel linear regression and the difference-in-differences method, with data from the Federal Employee Viewpoint Survey (FEVS) between 2018 and 2022, analyzed at the organization level. We observed evidence that, after Covid-19 social isolation measures, teleworking became a new hygienic factor at work, according to Herzberg's theory, being a necessary, but not sufficient, condition for job satisfaction. The results indicate that the reduction in teleworking, that is, the return to in-person work, is associated with a reduction in job satisfaction
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