A regulação da educação superior no Brasil: mecanismos e instrumentos utilizados pelo Ministério da Educação (MEC)
Autores
Basaglia, Julia Polizel
Orientador
Co-orientadores
Citações na Scopus
Tipo de documento
Relatório de Iniciação Científica
Data
2025
Resumo
O trabalho tem como objetivo analisar a regulação da educação superior
privada no Brasil a partir da atuação do Ministério da Educação (MEC), e outros
órgãos e entidades, com foco em seus principais mecanismos e instrumentos
avaliativos. A pesquisa busca compreender o percurso histórico, os fundamentos
jurídicos e a estrutura institucional que consolidaram o sistema regulatório do setor.
Inicialmente, apresenta-se o conceito de serviço público e a expansão do ensino
privado, evidenciando a tensão entre interesse coletivo e lógica de mercado. Em
seguida, discutem-se as teorias da regulação, os agentes envolvidos e os marcos
normativos relevantes, como a Constituição de 1988, a LDB/1996 e a criação do
SINAES em 2004. Os resultados indicam que a avaliação, por meio de instrumentos
como ENADE, CPC e IGC, tornou-se eixo central das decisões regulatórias, com
impacto direto em políticas como FIES e ProUni. Verifica-se que essa integração
fortaleceu a supervisão estatal, mas também gerou limitações, sobretudo pela
dependência de indicadores quantitativos. Conclui-se que a experiência brasileira
demonstra avanços institucionais no monitoramento e na qualidade da educação
superior, mas ainda enfrenta o desafio de conciliar a dimensão formativa da avaliação
com sua função regulatória.
The study aims to analyze the regulation of private higher education in Brazil through the role of the Ministry of Education (MEC) and other agencies and entities, with a focus on their main mechanisms and evaluative instruments. The research seeks to understand the historical trajectory, legal foundations, and institutional framework that have consolidated the regulatory system of the sector. Initially, it presents the concept of public service and the expansion of private education, highlighting the tension between collective interest and market logic. It then discusses regulatory theories, the actors involved, and key legal frameworks, such as the 1988 Constitution, the LDB/1996, and the creation of SINAES in 2004. The findings indicate that evaluation, through instruments such as ENADE, CPC, and IGC, has become the central axis of regulatory decisions, directly impacting policies such as FIES and ProUni. It is observed that this integration has strengthened state supervision but has also generated limitations, particularly due to reliance on quantitative indicators. The study concludes that the Brazilian experience demonstrates institutional advances in monitoring and ensuring the quality of higher education, while still facing the challenge of reconciling the formative dimension of evaluation with its regulatory function
The study aims to analyze the regulation of private higher education in Brazil through the role of the Ministry of Education (MEC) and other agencies and entities, with a focus on their main mechanisms and evaluative instruments. The research seeks to understand the historical trajectory, legal foundations, and institutional framework that have consolidated the regulatory system of the sector. Initially, it presents the concept of public service and the expansion of private education, highlighting the tension between collective interest and market logic. It then discusses regulatory theories, the actors involved, and key legal frameworks, such as the 1988 Constitution, the LDB/1996, and the creation of SINAES in 2004. The findings indicate that evaluation, through instruments such as ENADE, CPC, and IGC, has become the central axis of regulatory decisions, directly impacting policies such as FIES and ProUni. It is observed that this integration has strengthened state supervision but has also generated limitations, particularly due to reliance on quantitative indicators. The study concludes that the Brazilian experience demonstrates institutional advances in monitoring and ensuring the quality of higher education, while still facing the challenge of reconciling the formative dimension of evaluation with its regulatory function
Palavras-chave
Regulação; Avaliação; Ensino superior; MEC; Políticas públicas; Regulation; Assessment; Higher Education; Public Policy
Titulo de periódico
URL da fonte
Título de Livro
URL na Scopus
Sinopse
Objetivos de aprendizagem
Idioma
Português
Notas
Membros da banca
Área do Conhecimento CNPQ
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS