Análise dos determinantes do desempenho industrial: o caso do setor de higiene pessoal, perfumaria e cosméticos no Brasil no período 2001-2013
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Tipo de documento
Artigo Científico
Data
2022
Resumo
Durante o período 2001 a 2013, o setor de higiene pessoal, perfumaria e cosméticos (HPPC) apresentou-se como um dos mais dinâmicos da economia brasileira. O setor atingiu níveis de crescimento médio real próximo a 10% ao ano (a.a.), ultrapassando a evolução média da indústria em geral (2,2% a.a.) e o crescimento médio do produto interno bruto – PIB (3,0% a.a.). Diante desse extraordinário desempenho, investigamos os determinantes macroeconômicos e demográficos da expansão desse setor. Para tanto, estimamos regressões com dados em painel tendo como referência as vendas anuais de um conjunto específico de produtos. A conclusão é que as variáveis mais importantes para explicar as vendas do setor de HPPC são a taxa de inflação e a taxa de juros, em combinação com a renda e o nível de desemprego.
During the period 2001-2013, the segment of Beauty and Personal Care (B&PC) was one of the most dynamic segments of the Brazilian economy. The B&PC sector was characterized by an average real growth level close to 10% per year, exceeding the average growth of the Brazilian industry in general (2.2% per year) and the average GDP growth (3.0% per year) during the same period. In face of this extraordinary performance, we investigate the macroeconomic and demographic determinants of the expansion of the B&PC sector in Brazil. To do so, we estimate panel data regressions considering the annual sales of a specific set of B&PC products. The conclusion is that the most important economic variables to explain sales are the inflation rate and the interest rate, in combination with the income level of households and the level of unemployment.
During the period 2001-2013, the segment of Beauty and Personal Care (B&PC) was one of the most dynamic segments of the Brazilian economy. The B&PC sector was characterized by an average real growth level close to 10% per year, exceeding the average growth of the Brazilian industry in general (2.2% per year) and the average GDP growth (3.0% per year) during the same period. In face of this extraordinary performance, we investigate the macroeconomic and demographic determinants of the expansion of the B&PC sector in Brazil. To do so, we estimate panel data regressions considering the annual sales of a specific set of B&PC products. The conclusion is that the most important economic variables to explain sales are the inflation rate and the interest rate, in combination with the income level of households and the level of unemployment.
Palavras-chave
Crescimento; Renda; Desempenho industrial; Cosméticos; Growth; Income; Industrial performance; Beauty and personal care
Vínculo institucional
Titulo de periódico
Pesquisa e Planejamento Econômico - PPE
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Idioma
Português
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