Roads, transit and spatial patterns of urbanization in São Paulo: Evidence from the second half of the twentieth century

Unidades Organizacionais

Centro de Pesquisa
Centro de Estudos das Cidades – Laboratório Arq.Futuro do Insper (Insper Cidades)
Resultado da parceria firmada entre Insper e Arq.Futuro em 2019, o Centro de Estudos das Cidades – Laboratório Arq.Futuro, que nasceu como Laboratório Arq.Futuro de Cidades do Insper e ganhou sua atual estrutura e a nova denominação em maio de 2024, tem na interdisciplinaridade a base de uma plataforma para o ensino e a pesquisa sobre o meio urbano, com foco na inovação.

Resumo

This article presents evidence of distinct long-term impacts from road and rail infrastructures on urban outgrowth and densification in São Paulo, Brazil (1947–1997) within a Global South context. Using long-difference ordinary least squares models and an instrumental variable approach, we find that the construction of avenues and arterial roads across urbanized areas drove urban expansion and accounted for forty percent of the outgrowth during this 50-year period. In contrast, rail transit investments fostered vertical neighborhood development responsible for one-third of the increase in floor area ratio, while also promoting land use specialization by attracting commercial buildings to central areas and stimulating residential real estate development in peripheral zones. Our findings align with patterns observed in the Global North, reinforcing the broader relationship between transportation investments and urban form.

Palavras-chave

Road; Transit; Urban planning; Urbanization; Densification; Sao Paulo

Titulo de periódico

Regional Science and Urban Economics
DOI

Título de Livro

URL na Scopus

Sinopse

Objetivos de aprendizagem

Idioma

Inglês

Notas

Membros da banca

Área do Conhecimento CNPQ

CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS

ENGENHARIAS

CIENCIAS HUMANAS

Citação

Avaliação

Revisão

Suplementado Por

Referenciado Por