Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/3334
Type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Abrindo os portões do Pátio Digital: a experiência de governo aberto da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo |
Authors: | Carvalho, Danielle Christina Bello de |
Examination board: | Costa, Marcelo Marchesini da Bonduki, Manuel Ruas Pereira Coelho |
Advisor: | Bonduki, Manuel Ruas Pereira Coelho |
Publication Date: | 2020 |
Original Abstract: | Em 2017, a Secretaria Municipal de Educação de São Paulo (SME-SP) instituiu o Pátio Digital, política de governo aberto com o objetivo de articular diferentes setores da sociedade para promover, através de processos colaborativos, ações de abertura e inovação na gestão da Rede Municipal de Ensino e na entrega de serviços à população. O presente trabalho busca apresentar como o Pátio Digital converteu em ações concretas os valores defendidos pela agenda de governo aberto, como a transparência, a participação, a prestação de contas e inovações tecnológicas, identificando os elementos de sucesso da política, assim como pontos de fragilidade, que possam servir de exemplo para inspirar experiências semelhantes em diferentes áreas das políticas públicas. Estruturado como um estudo de caso, foram revisados documentos, ações e produtos construídos no âmbito da política, além das normativas que a instituíram e estudos anteriores que relataram suas experiências de cocriação. Um dos aspectos mais marcantes identificados é o constante entrelaçamento entre seus eixos de atuação, com as frentes de transparência, inovação tecnológica e colaboração apoiando umas às outras, amplificando o potencial e contribuindo para o desenvolvimento das demais. |
Keywords in original language : | Open government; open public policies; Pátio Digital. Governo aberto; políticas públicas abertas; Pátio Digital |
Abstract: | In 2017, the São Paulo’s Municipal Department of Education (SME-SP) instituted “Pátio Digital” (which means digital schoolyard, in English), an open government policy aimed at articulating different sectors of society to promote, through collaborative processes, openness and innovation in the management of the municipal education system and the delivery of services to the population. The present work seeks to present how Pátio Digital converted into concrete actions the values defended by the open government agenda, such as transparency, participation, accountability and technological innovations, identifying the elements of policy success, as well as fragility points, which can serve as an example to inspire similar experiences in different areas of public policy. Structured as a case study, the work analyzed documents, actions and products built within the scope of the policy, in addition to the regulations that instituted it and previous studies that reported on their co-creation experiences. One of the most striking aspects identified is the constant interweaving between its lines of action, with the areas of transparency, technological innovation and collaboration supporting each other, amplifying the potential and contributing to the development of the others. |
Language: | Português |
Appears in Collections: | Programa Avançado em Gestão Pública |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DANIELLE CHRISTINA BELLO DE CARVALHO _ Trabalho.pdf | 304.07 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
DANIELLE CHRISTINA BELLO DE CARVALHO _ Termo de autorização.pdf | INDISPONÍVEL - AUTORIZAÇÃO ALUNO | 1.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.