Desenvolvendo líderes: A visão de profissionais de RH e de líderes sobre a contribuição das diferentes ferramentas nesse processo
N/D
Autores
Orientador
Co-orientadores
Citações na Scopus
Tipo de documento
Dissertação
Data
2024
Título da Revista
ISSN da Revista
Título do Volume
Resumo
O desenvolvimento de liderança é um tema atual e de grande relevância para as organizações, que realizam altos investimentos com esta finalidade, e para a academia,
como se nota pelo grande avanço das pesquisas sobre o tema nas últimas décadas.
Apesar disso, o conhecimento sobre o processo de aprendizagem do líder ao longo
do tempo para desenvolver suas capacidades e atingir a maturidade no papel de liderança ainda é limitado, assim como o entendimento sobre como diferentes ferramentas (coaching, mentoria, cursos etc.) contribuem nesse processo. Para investigar essa
questão, foi utilizado método misto de pesquisa. Na pesquisa qualitativa, foram entre vistados 15 profissionais com experiências diversas em planejamento, formulação e
aplicação de programas de desenvolvimento de líderes. Os achados do estudo qualitativo permitiram aos pesquisadores identificarem os resultados esperados da aplicação das diferentes ferramentas que integram seus programas de desenvolvimento.
Na fase quantitativa, 622 profissionais que utilizaram as ferramentas avaliaram a efetividade e os tipos de aprendizado associados a cada uma delas. Tendo como base o
modelo teórico dos resultados de aprendizagem de Wallace, Torres e Zaccaro (2021),
o estudo apresenta um novo modelo em que demonstra a contribuição de cada ferramenta dentro do processo de desenvolvimento do líder em relação à sua maturidade
e apresenta a percepção dos líderes quanto à vocação das ferramentas em relação
ao desenvolvimento do aprendizado cognitivo, comportamental, afetivo/motivacional
ou autoconhecimento, contribuindo para que se entenda como e por quais meios os
diferentes aspectos de liderança se desenvolvem.
Leadership development is a current and highly relevant topic for organizations, which invest heavily for this purpose, and for academia, as evidenced by the significant ad vancement of research on the subject in recent decades. Despite this, knowledge about the leader's learning process over time to develop their capabilities and reach maturity in the leadership role is still limited, as is the understanding of how different tools (coaching, mentoring, courses, etc.) contribute to this process. To investigate this issue, a mixed research method was used. In the qualitative research, 15 professionals with diverse experiences in planning, formulating, and applying leadership develop ment programs were interviewed. The findings of the qualitative study allowed the re searchers to identify the expected outcomes from the application of the different tools that integrate their development programs. In the quantitative phase, 622 professionals who used the tools evaluated the effectiveness and types of learning associated with each of them. Based on Wallace, Torres, and Zaccaro's (2021) theoretical model of learning outcomes, the study presents a new model that demonstrates the contribution of each tool within the leader development process in relation to their maturity and shows the leaders’ perception regarding the tools' vocations concerning the development of cognitive, behavioral, affective/motivational, or self-awareness learning, con tributing to the understanding of how and by what means the different aspects of leadership develop.
Leadership development is a current and highly relevant topic for organizations, which invest heavily for this purpose, and for academia, as evidenced by the significant ad vancement of research on the subject in recent decades. Despite this, knowledge about the leader's learning process over time to develop their capabilities and reach maturity in the leadership role is still limited, as is the understanding of how different tools (coaching, mentoring, courses, etc.) contribute to this process. To investigate this issue, a mixed research method was used. In the qualitative research, 15 professionals with diverse experiences in planning, formulating, and applying leadership develop ment programs were interviewed. The findings of the qualitative study allowed the re searchers to identify the expected outcomes from the application of the different tools that integrate their development programs. In the quantitative phase, 622 professionals who used the tools evaluated the effectiveness and types of learning associated with each of them. Based on Wallace, Torres, and Zaccaro's (2021) theoretical model of learning outcomes, the study presents a new model that demonstrates the contribution of each tool within the leader development process in relation to their maturity and shows the leaders’ perception regarding the tools' vocations concerning the development of cognitive, behavioral, affective/motivational, or self-awareness learning, con tributing to the understanding of how and by what means the different aspects of leadership develop.
Palavras-chave
Titulo de periódico
URL da fonte
Título de Livro
URL na Scopus
Idioma
Português
URL permanente
Notas
Membros da banca
Área do Conhecimento CNPQ
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO