Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/857
Type: Dissertação
Title: Respostas às alterações de precificação no mercado de financiamento de veículos para pessoa física
Authors: Silva, Daniel Baptistella Monteiro Da
Examination board: Silva, Marcelo Leite De Moura E
Goldbaum, Sergio
Advisor: Moita, Rodrigo Menon Simoes
Publication Date: 2011
Original Abstract: A determinação eficaz da precificação pode alavancar a rentabilidade da firma. Ferramentas como inteligência competitiva e modelos de reação podem auxiliar na busca da maximização dos lucros. O objetivo deste trabalho é identificar como as empresas do mercado de financiamento de veículos para pessoa física competem por preço e suas respostas às alterações de preço das demais firmas do setor. O estudo propõe uma segmentação do mercado de acordo com posicionamento das firmas que nele competem, modelando respostas às alterações de preço de cada nicho de mercado. Observa-se que as três maiores empresas do mercado possuem poder de influência na taxa de juros, que será praticada no período seguinte, e seus movimentos (isto é, suas variações de preço) são replicados em todos os nichos do mercado de financiamento.
Keywords in original language : Precificação
Taxa de juros
Melhor resposta
Financiamento de veículos
Competição
Pricing
Interest Rate
Best answer
Vehicle retail finance
Competition
Abstract: The correct price definition can leverage the firm profit. Techniques such as competitive intelligence and reaction models can improve the pursuit for profit maximization. The main purpose of this paper is to identify how firms in the vehicle retail finance market compete by price and how their answers affect the price changes of the competitors. The research proposes a market segmentation of the vehicle retail finance market according to the market positioning of the existing firms, modeling their answers to price changes in each market niche. We concluded that market leaders can influence the interest rate that will be offered to clients over the next period. Besides, market leaders’ movements are replicated in all market niches and companies.
Language: Português
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Economia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DANIEL BAPTISTELLA MONTEIRO DA SILVA inserido_v11_final.pdf1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.