Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/2281
Type: Dissertação
Title: Competição estratégica entre bancos: agências bancárias
Authors: Faria, Leonardo Castralli De
Examination board: Barbosa, Klenio De Souza
Advisor: Moita, Rodrigo Menon Simoes
Publication Date: 2017
Original Abstract: A dissertação compreende na análise de estratégia de ramificação de agências bancárias, sob a perspectiva de competição entre os principais bancos brasileiros. O estudo explora o tema com uma análise empírica a partir de informações de agências e municípios de 2007 a 2014, por meio de uma abordagem estatística e econométrica de Organização Industrial. Os resultados apresentados vão de acordo com estudos existentes, e apontam que bancos abrindo agências sinalizam positivamente e estimulam bancos rivais a abrir novas agências. Considerando as principais marcas bancárias brasileiras, o efeito competitivo pode agir de forma diferente entre eles, dois a dois. A análise ainda sugere que embora o mercado brasileiro seja altamente concentrado em 5 bancos, outros bancos além dos maiores também exercem influência nesses modelos competitivos por meio de agências.
Keywords in original language : Ramificação de Agência Bancária; Organização Industrial.
Abstract: The dissertation analyses the banking branching, under the competition strategy among the main Brazilian banks. The study explores the topic with and empirical analysis based on information of branches and Brazilian cities from 2007 and 2014, through a statistical and econometric approach of Industrial Organization. The results presented are similar to existing studies, and point out that the decision of open a branches signal positively and encourage rival banks to open new branches. Considering the main Brazilian players, the competitive effect may act differently between them, two by two. The analysis still suggests that although the Brazilian market is highly concentrated in 5 banks, other banks besides the big ones also exert influence in these competitive models through agencies.
Language: Português
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Economia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leonardo Castralli de Faria_Trabalho.pdf618.69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.