Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/2713
Type: Dissertação
Title: Relação entre responsabilidade social e a percepção da empresa pelos funcionários no Brasil
Authors: Turibio, Mariana Miguel
Examination board: Iwai, Tatiana
Holz, Edvalter Becker
Advisor: Ferreira, Luciana Carvalho de Mesquita
Publication Date: 2019
Original Abstract: A discussão e o debate sobre o papel social das empresas vêm se aprofundando nos últimos anos. Ainda que não haja um consenso acadêmico sobre aspectos relevantes do tema, a Responsabilidade Social Corporativa (RSC) já possui lugar de destaque na realidade diária dos executivos no mundo empresarial. Um dos aspectos relevantes da ação social de empresas é a sua relação com os funcionários, que são stakeholders fundamentais para o sucesso da empresa. A literatura recente sugere que a RSC aumenta a identificação funcionário-empresa e pode ser uma fonte de satisfação e motivação dos funcionários. No entanto, poucos autores testam empiricamente a relação entre RSC e a percepção de uma empresa por seus funcionários. O objetivo primário desse estudo é então preencher esta lacuna da literatura e testar a hipótese de que há uma associação entre o engajamento e desempenho das empresas em RSC e uma percepção mais favorável dos funcionários. Através de dados públicos coletados, foram avaliadas 82 empresas de capital aberto no Brasil entre o período de 2014 a 2017. A partir da análise estatística destes dados foi possível concluir que, quanto maior o engajamento em RSC, mais favorável é a percepção da empresa pelos funcionários.
Keywords in original language : Responsabilidade Social Corporativa. Percepção dos funcionários. Identidade organizacional.
Corporate Social Responsibility. Employee perception. Organizational identity.
Abstract: The discussion and debate about the companies’ social role has been getting stronger in the recent years. Although there is no academic consensus on relevant aspects of this theme, Corporate Social Responsibility (CSR) already has a prominent place in the daily reality of executives. One of the relevant aspects of corporate social action is its relationship with employees, who are key stakeholders for the company's success. Recent literature suggests that CSR increases employee-company identification and can be a source of employee satisfaction and motivation. However, few authors empirically test the relationship between CSR and the perception of a company by its employees. The primary goal of this study is to fill this literature gap and test the hypothesis that there is an association between CSR engagement and performance and a more favorable perception of employees. Through public data collected, 82 publicly traded companies were evaluated in Brazil between 2014 and 2017. From the statistical analysis of these data, it was possible to conclude that the greater the engagement in CSR, the more favorable is the employee's perception of the company.
Language: Português
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mariana Miguel Turibio.pdf394.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.