Chatbot de Educação Financeira
N/D
Autores
Gomes, Arthur Motta Pereira
Santos, Fernando Vieira dos
Miné, Gabriel Zahar
Andrade, Leonardo da França Moura de
Ramella Junior, Sergio Eduardo
Orientador
Co-orientadores
Citações na Scopus
Tipo de documento
Trabalho de Conclusão de Curso
Data
2024
Resumo
Este projeto de conclusão de curso tem como objetivo aprimorar o chatbot de Educação
Financeira da B3, uma ferramenta desenvolvida para auxiliar investidores por meio de
conteúdos exclusivos da B3 e da CVM. O projeto inclui a criação de mockups das telas do
aplicativo, a elaboração de recomendações de layout e funcionalidades para melhorar a
experiência do usuário, além da prototipagem dessas melhorias em um ambiente de
programação. Todas essas etapas foram realizadas com propriedade, por meio de um protótipo
implementado e validado seguindo a metodologia ágil, com entregas estruturadas em Sprints.
O foco foi validar continuamente a experiência e as funcionalidades propostas, com a coleta
de feedback constante do cliente para ajustar o produto às suas necessidades e expectativas.
As soluções apresentadas visam não apenas otimizar a interação dos usuários com o chatbot,
mas também assegurar que a B3 continue inovando no campo da educação financeira,
oferecendo uma experiência mais intuitiva e personalizada. Foram realizadas análises iniciais
detalhadas, definições abrangentes de escopo e arquitetura do projeto, além da codificação
completa do sistema, com foco em oferecer uma experiência rica e personalizada aos
usuários. Todo o desenvolvimento foi orientado para garantir uma interação intuitiva e
eficiente com o chatbot, reafirmando o compromisso da B3 com a inovação em educação
financeira.
This graduation project aims to enhance the B3 Financial Education chatbot, a tool developed to support investors through exclusive content from B3 and CVM. The project includes creating mockups for the app screens, developing layout recommendations, and adding functionalities to improve the user experience, as well as prototyping these improvements in a programming environment. All these stages were completed effectively through an implemented and validated prototype, following the agile methodology with structured Sprint-based deliveries. The focus was to continuously validate the proposed experience and functionalities, collecting constant client feedback to adapt the product to their needs and expectations. The solutions presented aim not only to optimize user interaction with the chatbot but also to ensure that B3 continues to innovate in financial education, offering a more intuitive and personalized experience. Detailed initial analyses, comprehensive project scope and architecture definitions, and complete system coding were carried out, focusing on providing a rich and personalized experience for users. The entire development process was guided to ensure an intuitive and efficient interaction with the chatbot, reaffirming B3's commitment to innovation in financial education.
This graduation project aims to enhance the B3 Financial Education chatbot, a tool developed to support investors through exclusive content from B3 and CVM. The project includes creating mockups for the app screens, developing layout recommendations, and adding functionalities to improve the user experience, as well as prototyping these improvements in a programming environment. All these stages were completed effectively through an implemented and validated prototype, following the agile methodology with structured Sprint-based deliveries. The focus was to continuously validate the proposed experience and functionalities, collecting constant client feedback to adapt the product to their needs and expectations. The solutions presented aim not only to optimize user interaction with the chatbot but also to ensure that B3 continues to innovate in financial education, offering a more intuitive and personalized experience. Detailed initial analyses, comprehensive project scope and architecture definitions, and complete system coding were carried out, focusing on providing a rich and personalized experience for users. The entire development process was guided to ensure an intuitive and efficient interaction with the chatbot, reaffirming B3's commitment to innovation in financial education.
Palavras-chave
Educação Financeira; chatbot; Prototipagem; Experiência do Usuário; B3; Financial Education; Prototyping; User Experience
Titulo de periódico
URL da fonte
Título de Livro
URL na Scopus
Idioma
Português
Notas
Projeto realizado para a empresa B3
Membros da banca
Área do Conhecimento CNPQ
ENGENHARIAS
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO