Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/1762
Type: Dissertação
Title: Mercado de shopping centers brasileiro: evolução e determinantes do volume de vendas
Authors: Antunes, Leandro
Examination board: Claro, Danny Pimentel
Parente, Juracy Gomes
Advisor: Laban Neto, Silvio Abrahao
Publication Date: 2017
Original Abstract: O desempenho negativo observado pelo varejo brasileiro em 2016, em comparação com o ano anterior, foi reflexo da recessão econômica e do cenário político instável enfrentado pelo país nesse período. Para o mercado de shopping centers poderia se esperar o mesmo, dado que o mesmo representa 21% das vendas totais do varejo em 2016. Porém, constatou-se que este mercado se manteve resiliente e, mesmo com o cenário mais desafiador, apresentou resultados positivos. Principalmente após 2005, o mercado de shoppings mostrou rápido crescimento, basicamente impulsionado pelas condições econômicas favoráveis. Diante deste cenário, buscou-se, através deste estudo, compreender a influência de diversas variáveis no desempenho dos shopping centers brasileiros. Assim, foi utilizado um modelo de Vetor de Correção de Erros a fim de analisar o comportamento da série temporal de vendas dos shoppings entre 2006 e 2016. O resultado encontrado aponta para uma influência estatisticamente significativa das concessões de crédito para as pessoas físicas e do produto interno bruto como razão do comportamento do volume de vendas dos shoppings analisados.
Keywords in original language : Varejo
Shopping centers
Indicadores macroeconômicos
Retail
Shopping Malls
Macroeconomic indicators
Abstract: The negative performance obtained by Brazilian retail in 2016 compared to the previous year is a response to the economic recession and unstable political scenario faced by the country is this period. For the Shopping Mall market, the same could be expected, given that it represents 21% of the total retail sales in 2016. However, it was observed that this market appeared to be more resilient and even in a more challenging scenario, presented positive results. Mostly after 2005, the Shopping Mall market showed quick growth basically driven by favorable economic conditions. Facing this scenario, this study sought to comprehend the influence of assorted variables in the performance of Brazilian Shopping Malls. For this, a model of Correction Vector of Errors was used to analyze the behavior of temporal series of sales of Shopping Malls between 2006 and 2016. The result found points out to a significant statistical influence of credit concessions to individuals and of the Gross Domestic Product as a reason for the sales volume behavior of the analyzed shopping malls.
Language: Português
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LEANDRO ANTUNES_Trabalho.pdfTEXTO COMPLETO1.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.