Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.insper.edu.br/handle/11224/2774
Type: Dissertação
Title: O sentimento do consumidor pode determinar o crescimento da economia?
Authors: Barbosa, Rafael Macedo De Freitas
Examination board: Athayde, Gustavo Monteiro de
Alencar, Airlane Pereira
Advisor: Artes, Rinaldo
Publication Date: 2019
Original Abstract: Este trabalho tem o objetivo de avaliar se o índice de confiança do consumidor é um bom indicador antecedente da atividade econômica. Através de modelos vetor autorregressivo (VAR), vetor de correção de erros (VEC) e testes de causalidade de Granger é feita uma estimativa empírica da relação causal entre o índice de confiança do consumidor e indicadores de atividade econômica. Em seguida, através da análise do indicador de impulso-resposta, estima-se o efeito temporal que um choque no índice de confiança do consumidor causa na atividade econômica.
Keywords in original language : time series, vector autoregression, vector error correction, Granger causality, impulse response.
séries temporais, vetor autorregressivo, vetor de correção de erros, causalidade de Granger, impulso-resposta.
Abstract: This paper aims to assess whether the consumer confidence index is a good leading indicator of economic activity. Through vector autoregression models (VAR), vector error correction (VEC) and Granger causality tests make an empirical assessment of the causal relationship between the consumer confidence index and economic activity indicators. Then, by analyzing the impulse response indicator, estimate the time effect that a shock to consumer confidence index causes on economic activity.
Language: Português
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Economia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - Rafael Macedo de Freitas Barbosa.pdf1.64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.